duminică, 18 octombrie 2020

Football management (3)


   Clubul de fotbal ca entitate sportivă, indiferent de statutul său organizatoric, de drept public sau privat, are ca scop obținerea de performanță. Acest lucru se realizează prin a fi în mod constant mai bun ca adversarii prin asigurarea unui avantaj competitiv.

   Aminteam en passant aici  despre acesta.

   În sport, sursa avantajului competitiv poate veni din modul în care îți gestionezi echipele de copii și juniori, resursele economice, etc., dar dat fiind caracterul său divers, este foarte important ca fiecare formațiune să-și identifice propriul său avantaj competitiv pentru a-l maximiza și conserva pe termen mediu și lung.

Unul dintre cei mai influenți specialiști în domeniu, Michael Porter, printre altele economist, cercetător și profesor la reputata Harvard Business School, este și autorul unei cărți publicate în 1985 - Competitive Advantage / Avantajul competitiv, lucrare de referință în mediul afacerilor și nu numai. Porter considera că avantajul competitiv reprezintă un beneficiu concret aferent fie valorii de achiziție, fie caracteristicilor produsului sau serviciului oferit, care, prin unicitatea acestora, ar justifica un preț ridicat. Altfel spus, nu poți câștiga decât dacă produci mai ieftin, sau dacă ești diferit (și astfel perceput de către clienți ca fiind mai bun sau mai relevant).

   De asemenea și în sport, pentru a fi performant, ai nevoie de a produce valoare la un cost redus. Bineînțeles, fiecare club la nivelul său, bazat pe scopurile, valorile însușite.  Avantajul competitiv reprezintă factorul diferențiator, financiar sau/și calitativ, perceput de audiență (în cazul nostru suporterii/ iubitorii de sport) ca fiind superior competiției.

 Un club sportiv va dobandi mai usor acest avantaj competitiv daca beneficiaza de resursele necesare obtinerii acestuia si de abilitatea de a le administra corect. Astfel de resurse care pot duce la crearea unui avantaj competitiv pot fi, printre altele: folosirea unei inovații tehnologice, un know-how specific sau o identitate puternica a brandului.

În business există trei tipuri de avantaj competitiv utilizat de catre companii: costul, produsul sau serviciul diferentiat si strategiile de nisa.

1. Costul
 Pretul unui produs depinde direct de costul sau de productie. Pe masura ce acest cost de productie scade, scade si pretul produsului.
    In fotbal putem vorbi despre un avantaj competitiv atunci cand un club are posibilitatea de a utiliza jucatori proveniți din propria pepinieră cu un control sustinut al costurilor. De asemenea, pot fi jucători proveniți din transferuri la preț redus sau gratis, liberi de contract.  
De adăugat și deloc de neglijat în cheltuielile generale ale unui club mic sunt activitatile voluntare ale diferitelor organizații de suporteri. ( ex: în Marea Britanie, in trecut, cluburile erau deservite de suporteri-voluntari pe diferite domenii de la contabilitate, ticketing, reparatii, transport, medicină sportivă, etc).

2. Produsul sau serviciul diferentiat
Pretul scazut al unui produs sau serviciu nu este neaparat cea mai eficienta modalitate de a mentine un avantaj competitiv pe piata. In orice moment, un competitor isi poate reduce preturile sau o noua tehnologie poate anula acest avantaj. Astfel, un club de fotbal trebuie sa poata oferi anumite beneficii care sa-l diferentieze de concurenta si sa aduca plus-valoare unica stakeholderilor. Creativitatea devine un element cheie in desfasurarea acestei strategii de business: doar prin exploatarea la maxim a resurselor creative existente si prin mentinerea unui mindset orientat spre schimbare si adaptarea permanenta la necesitatile pietei, va reusi un club sportiv sa dezvolte un avantaj competitiv bazat pe diferentierea de produs sau serviciu.

O diferentiere eficienta poate creste preferinta si loialitatea față de brand, scăzând în mod concomitent sensibilitatea la preț.

3. Strategiile de nișă
O altă modalitate de se diferenția de concurența altor sporturi/cluburi consta în a viza un segment relativ restrâns.
O analiză a audienței țintă și a profilului cinsumatorului poate duce la identificarea unui segment de nișă, în care un club de fotbal are posibilitatea de a deveni un jucător important pe segmentul sportiv al comunității. Acest tip de strategie funcționează cel mai eficient în cazul cliburilor mici, care nu beneficiază încă de resurse ce le-ar permite să se adreseze unui public larg. 
Strategiile de nișă sunt puternice deoarece, în general, anumite nevoi specifice unui grup nu sunt satisfăcute de juxatorii mari (ex.: suporterul local va participa la evenimentul fotbalistic apropiat și de al cărui club este atașat, deși va participa posibil și la meciurile altor cluburi, dar mai rar).
Avantajul competitiv este astfel creat printr-un cumul de beneficii specifice unei astfel de strategii:
- relații de calitate cu suporterii: poziționarea pe un segment de nișă poate avea ca rezultat interacțiunea cu un număr restrâns de fani, ceea ce permite construirea și menținerea unor relații apropiate cu aceștia și,  în consecință, cresterea loialității acestora față de club;
- competiție redusă: cu cât este mai specific/unic serviciul oferit cu atât scade probabilitatea ca altcineva să propună același lucru;
- vizibiltate crescută: acest beneficiu al stratefiilor de nișă nu va duce doar la creșterea numarului de fani, dar poate avea un impact însemnat asupra prezenței online pe care un club de fotbal dorește să o dezvolte;
- spirit de comunitate: persoanele care fac parte dintr-un grup restrâns au tendința de a se apropia mai mult unele de altele, favorizând crearea unei comunități ce poate duce la creșterea identității brandului și în același timp crează mediul propice unor interacțiuni ce pot duce la dezvoltare;
- resurse limitate: în general, mai puțineresurse sunt necesare arunci când un club de fotbal se adresează unui grup țintă ceea ce are ca efect o eficientizare a operațiunilor și comunicării.

 Sustenabilitatea

Un avantaj competitiv are o valoare reală doar dacă este sustenabil. Cu alte cuvinte,  un avantaj competitiv trebuie să existe în prezent, dar și în viitor, pe termen lung. Printre factorii care care contribuie la crearea unui avantaj competitiv sustenabil se numără:

• echipe de copii și  juniori dinamice, in locul unei singure echipe profesioniste: ideal ar fi ca dezvoltarea sa se producă la nivel vertical, din care, in timp, sa poti declina aduce plus valoare, prin promovarea juniorilor la prima echipă sau vânzare de jucători către alte formații;
• reduceri de costuri de viitor: fie ca este vorba despre un proces de dezvoltare revolutionar sau de un model de business maleabil, costurile trebuie sa ramana reduse pe termen lung, indiferent de situatie;
• oameni valorosi: o echipa remarcabila va reprezenta intotdeauna un avantaj competitiv sustenabil prin prisma cunostintelor si abilitatilor fiecaruia dintre membri, precum si a conexiunilor pe care le au cu alte persoane si care se pot dovedi benefice;
• o baza de suporteri importanta: aceasta poate reprezenta un avantaj semnificativ, daca reusesti sa le mentii interesul crescut prin intermediul unei strategii de management si marketing constante, complementare celei initiale.

In general, un avantaj competitiv sustenabil necesita ca serviciul oferit sa ofere o plus-valoare unica, pe care sa o poti mentine in timp. Aici intervin succesele competiționale care aduc langa club noi suporteri și îi fidelizează pe cei existenți. 
Mai multe articole în Sport Management


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ne vom întoarce într-o zi

 În această seară ceva din mine a murit din nou, pentru a doua oară! Prima dată a fost când am renunțat benevol în a mai susține A.C.S. Hușa...