vineri, 4 septembrie 2020

Football management (2)

   Existența și dezvoltarea unui club sau, generic spus, a unei entități sportive se bazează în mod clar pe mai mulți piloni de susținere, lipsa sau degradarea unuia dintre aceștia urmând a avea repercusiuni asupra celorlalți. Acești piloni, într-o abordare simplistă, se constituie în resursa logistică, resursa financiară și resursa umană (fiecare pilon detaliat va  face obiectul unui articol separat), lipsa unuia făcând imposibilă însăși existența clubului.
   Amintind de resursele necesare unui club de fotbal facem legătura cu capabilitatea managementului de a lua decizii pentru crearea strategiei de dezvoltare/expansiune a entității sportive. Deși am făcut referire pe scurt la aceasta în Football management (1) cu menționarea clasificării scopurilor, o definiție clară este greu de enunțat.
   Totuși, încercând una, strategia reprezintă analiza, pregătirea, planificarea, controlul și managementul activităților desfășurate pentru îndeplinirea obiectivelor propuse.
   Michael Porter, autorul celebrei cărți ”Avantajul competitiv”, afirmă că strategia definește și comunică poziția unică a companiei. De asemenea, menționează că strategia determină modul în care resursele, abilitățile și componentele companiei sunt combinate pentru a crea avantajul competitiv. 
 Deosebit de interesant, în cazul clubului sportiv ca în orice business, activitățile de analiză, pregătire și planificare (planuri de acțiune) pot deveni extrem de complexe dat fiind dinamica clubului de fotbal.
   Primul pas în definirea strategiei îl constituie analiza externă (mediul concurențial, de desfășurare a activității) și analiza internă (mediul propriu organizațional), urmat de pregătirea și planificarea resurselor/capabilităților la dispoziție pentru creșterea/întărirea punctelor slabe ce reies din cele două analize. Toate acestea conduc la ceea ce se numește avantaj competitiv
   
   Dar, să le luăm pe rând... 
   Când ne referim la analiza externă, ne gândim la cunoașterea mediului în care evoluăm sportiv. 
   Astfel trebuie observat întregul spectru de exprimare, mediul economic (stabil, în dezvoltare, în regres) care poate afecta nivelul sponsorizărilor sau politica de ticketing  și marketing, mediul social (ce categorii de suporteri are clubul) care poate afecta veniturile sau prezența la stadion (sunt orașe în România, în care fotbalul nu este sportul preferat), mediul tehnologic (noile tendințe de comunicare, marketing, training, valuation) aduce modificări structurale definitorii entității sportive prin modul în care ne raportăm la acesta, mediul politic poate aduce schimbări în evoluția clubului sportiv, multe dintre cluburi fiind susținute, mai mult sau mai puțin, financiar și logistic de către autorități locale (primărie, C.Local, Consiliu Județean) și aceasta întâmplându-se și în străinătate (ex. Franța).
De asemenea, o analiză a sectorului de entertainment în care activăm este esențială. Sportul este un produs de timp liber, de consum, care are mulți concurenți (turism, spectacole, etc.), fiind nevoie de întocmirea unui plan de re/aducere a suporterilor la stadion.

   Când ne referim la analiza internă, în mod simplu și conservator ne referim la analiza SWOT - puncte tari STRENGTHS, - puncte slabe WEAKNESS, - oportunități OPPORTUNITIES și amenințări THREATS. 
Primele două, STRENGTHS și WEAKNESS, provind din mediul intern, organizațional, asupra cărora avem control direct iar celelalte două, OPPORTUNITIES și THREATS, sunt reliefate din mediul extern.
Rolul analizei SWOT este acela de a ne ajuta să ne consolidăm punctele tari, să îmbunătățim aspectele ce țin de punctele slabe, să exploatăm oportunitățile provenite din mediu și să combatem amenințările care pun în pericol clubul sportiv. 
   Este important ca analiza să fie realizată pe domenii separate ale Football Business-ului pentru a nu pierde din vedere aspecte importante și pentru a avea o abordare structurată.


S – Puncte tariW – Puncte slabe
La ce suntem cei mai buni?
Ce aptitudini specifice are forta de munca?
Ce resurse unice detinem?
De ce resurse financiare dispunem?
Ce tehnologie folosim?
Care este gradul de optimizare al proceselor interne?
La ce suntem cei mai slabi?
Ce fel de instruire le lipseste angajatilor nostri?
Care este nivelul de atasament al angajatilor nostri?
Care e pozitia noastra financiara?
O – OportunitatiT – Amenintari
Ce schimbari ale mediului extern putem exploata?
La ce tehnologie noua am putea avea acces?
Ce piete noi ni s-ar putea deschide?
Cum s-a modificat comportamentul de consum al potentialilor clienti?
Ce ar putea face concurenta in detrimentul nostru?
Ce legislatie noua ne-ar putea lovi interesele?
Ce schimbari sociale ar putea fi o amenintare pentru noi?
Cum ne va afecta ciclicitatea economica (avant-declin)?
DomeniulPuncte tariPuncte slabe
Se refera la calitatile afacerii.
Puteti include si avantajele competitive
Cuprind componentele ale mediului intern care genereaza dezavantaje competitionale
Productie sau design serviciiCalitatea inalta a produselor
Licente, brevete, procese unice
Inovatii
Uzura echipamentelor
FinanteSurse de finantare
Controlul financiar riguros
Lipsa finantarii
MarketingBrand awareness
Pozitionare eficienta pe piata
Promovare redusa
Resurse umaneExperienta si expertiza in afaceri si in domeniile specifice
Loialitate
Fluctuatie mare
Lipsa competentelor necesare
OportunitatiAmenintari
Politici guvernamentalePrograme guvernamentale, subventii, fonduri europeneMonopol detinut de firme de stat, modificari frecvente ale legislatiei
EconomicMediu economic favorabilRecesiune, cresterea costurilor afacerii
SocialCresterea veniturilor consumatorilor, existenta personalului  calificatModificarea comportamentului de consum al clientilor, reducerea venitului, rata scazuta a natalitatii
TehnologicInovatii, ieftinirea tehnologiilor, cresterea accesului la tehnologii noiAccesul scazut la noi tehnologii, costul ridicat al acestora

Un exemplu de analiză SWOT al clubului Liverpool



                                         (va urma)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu