joi, 3 septembrie 2020

Football management (1)

   Observ de multă vreme că managementul cluburilor de fotbal de la noi, cu puține excepții neconcludente, de la cel mai de jos nivel (Liga 5 sau Liga 4), până la cel mai ridicat (Liga 1) scoate în evidență un trecut ce are tangență cu atitudini de nabab, cel ce finanțează decide și modul de conducere a entității sportive, și mai puțin cu atitudini profesioniste de management, în care cei ce aduc banii în club angajează pe cei pregătiți de dezvoltarea unei mișcări sportive. 
   Astfel, găsim situații în care cluburile sunt conduse de foști arbitri, jucători sau parveniți ai perioadei de tranziție, numiți, mai nou, businessmen. Într-o asemenea situație, cluburile sunt conduse după ureche, intuiție, fără o viziune clară asupra viitorului.
   
   În mod normal, ca în oricare business, strategia clubului de fotbal se bazează pe definirea obiectivelor pe termen scurt (numite operative, activități curente) și cele pe termen lung (numite strategice). În lipsa acestora, orice demers spre dezvoltare este sortit eșecului, succesul venind doar din întâmplare sau noroc. 
   
   Un al doilea element necesar în management este definirea unui set de valori la care să achieseze suporterii și componenții echipei și care să constituie baza pe care se construiește clubul de fotbal. Acest set de valori ar trebui să provină din istoria și tradiția entității, acolo unde este posibil (dacă nu, ar trebui urgent edificate). Cluburile puternice au creat asociații, organizații care au dirijat impactul sportului la nivelul comunității, iar suporterii s-au constituit în grupuri (cu statut legal sau formal) pentru susținerea formațiunii sau chiar pentru a avea o voce față de calea ce trebuie abordată pentru viitorul clubului.

   Al treilea element este reprezentat de misiune (a nu se confunda cu scopul). Ea reprezintă rațiunea existențială a clubului și trebuie recunoscută și evidențiată în fiecare moment. Sunt cluburi în România constituite doar ca jucării în mâna patronilor și nu numai, la care suporterii și membrii comunităților locale nu au achiesat (din cunoștințele mele, vezi Astra Giurgiu vs Dunărea Giurgiu, Gloria Buzău vs Metalul Buzău și chiar Viitorul Constanța vs Farul Constanța). 
   Misiunea se realizează în mai multe modalități, astfel: 
- prin a face din comunitatea suporterilor o lume mai bună, plină de respect și sportivitate, prin care să sprijine diverse cazuri sociale;
- prin încercarea permanentă de a-și cunoaște fanii și dorințele acestora;
- prin a face fotbalul cel mai popular sport din comunitate/localitate (mediu);
- prin punerea în legătură a fanilor cu sponsorii, în mod permanent;
- prin ajutarea sponsorilor de a-și dezvolta brandul și business-ul;
- prin implicarea partenerilor în oferirea unei experiențe unice, calitative, spectatorilor.
   
   Al patrulea de luat în seamă și, probabil cel mai important,este viziunea, ca linie directoare pentru definirea și constituirea tuturor celor enunțate anterior. În situația în care viziunea și misiunea sunt bine definite, revenim la punctul 1, cel al obiectivelor despre care am menționat că, din punct de vedere temporal, sunt împărțite în două categorii, cele pe termen scurt și cele pe termen lung. 
   De asemenea, din punct de vedere al caracterului acestora, pot fi separate în obiective sportive și economice. Aici trebuie găsit un anumit echilibru, existând tentația de a pune accentul în mod excesiv pe cele sportive ce pot conduce la decizii economice greșite cu consecințe dezastroase (ex: aducerea de jucători peste ceea ce-și poate permite clubul din punct de vedere al costurilor de transfer și nivelului salarial, iar ratarea obiectivelor sportive poate avea consecințe negative asupra întregului club).

                                                 (va urma)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ne vom întoarce într-o zi

 În această seară ceva din mine a murit din nou, pentru a doua oară! Prima dată a fost când am renunțat benevol în a mai susține A.C.S. Hușa...