vineri, 25 septembrie 2020

Vrem "alegeri libere"!


Normalitate?

Bunăstarea și confortul unei comunități sunt date de lucrurile mărunte și utile care în orice țară civilizată înseamnă normalitate.

Infrastructură, apă curentă, canalizare, iluminat public, transport în comun, curățenie și altele sunt lucruri mărunte și normale pentru multe țări din jurul nostru.

De 30 de ani anumite persoane investite în funcții publice ne promit normalitatea.
Tot ce s-a făcut până acum nu este un merit deosebit al acestor persoane, ci este o obligație de serviciu ca și obligațiile din fișa postului oricărui angajat.
Nici un angajat nu se laudă că își face bine jobul pentru că este normal să-și îndeplinească sarcinile stabilite.

Putem să aducem normalitatea în comunitatea noastră?

Da, prin implicare și seriozitate se poate aduce normalitatea în viața noastră!

Să vorbim mai puțin și să facem mai mult!

Implicarea și seriozitatea o veți găsi la oamenii care știu ce înseamnă să fie în slujba cetățeanului și nu invers și care depun toate eforturile pentru a aduce toate beneficiile posibile cetățenilor.

Unde găsești acești oameni?

Greu de spus! 
Când din Europa "ajutoarele" sunt condiționate de acordarea de drepturi pentru minorități LGBTQ, politica se face pe alte valențe!

Așadar,  vrem alegeri libere!

Alegeți oameni, oameni liberi, dar în principal "oameni"!

 ... modelul de urmat e doar Unul, Unicul!


Sursa foto: europalibera
https://romania.europalibera.org/amp/actualitatrea-rom%C3%A2neasc%C4%83-17-mai-1990-arhiva-podcast-radio-europa-libera/30616851.html


vineri, 18 septembrie 2020

Piramida nevoilor financiare


În anul 1943, omul de știință Abraham Maslow a scrisa ”A Theory of Human Motivation”, susținând că oamenii din întreaga lume sunt influențați de o așa numită ”ierarhie a nevoilor”. Această teorie organizează nevoile umane pe cinci niveluri, unde, la bază, găsim nevoile ce trebuie satisfăcute pentru a trece la nivelul următor. Aici se situează nevoile fiziologice, cum ar fi nevoia de odihnă și hrană, iar la vârful piramidei se află stima de sine.

În legătură cu piramida lui Maslow, am găsit în urmă cu ceva vreme, în NewYorkLifeInvestment, o transpunere a acesteia cu aplicabilitate asupra nevoilor financiare cu referire la nivelurile ce trebuie trecute pentru construirea unei baze financiare solide.

Așadar, iată care sunt pașii și nivelurile în piramida nevoilor financiare:

Cele cinci niveluri din piramida nevoilor financiare

1. Bani pentru nevoile de bază: acoperirea cheltuielilor pentru hrană, asigurarea unui acoperiș deasupra capului (chirie sau rată la un împrumut imobiliar/ipotecar);

2. Siguranța financiară: economii într-un fond de urgență pentru ”zile negre”, pentru evenimente și riscuri neprevăzute. Ca o perna de siguranță, acest fond ar trebui să acopere aproximativ 3 luni de cheltuieli de trei în caz de accident, probleme de sănătate sau pierderea locului de muncă;

3. Acumularea bogăției: aici includem investiții în creștere, plata datoriilor și economii pentru pensionare. La acest nivel se pune accent pe acumulare de active (acțiuni, fonduri de investiții, imobiliare);

4. Libertatea financiară: aici, după ce ai obținut un anumit nivel financiar, preocupările se rezumă la cheltuieli pentru îngrijirea sănătății și educația copiilor. De asemenea, tot aici intră și cheltuieli pentru economiile de pensionare și vacanțe. Aceste nevoi financiare sunt legate de nevoia de stimă, precum respectul de sine și sentimentul de realizare personală;

5. Moștenire/acțiuni caritabile: la acest nivel nivel sunt trecute celelalte nevoi, iar atenția se mută pe transferul bogăției acumulate, succesiunea în afaceri.

Nevoile financiare diferă de la o persoană la alta, de la un moment la altul. Totuși, la modul general, dinamica acestei piramide a nevoilor financiare se poate constitui ca o foaie de parcurs pentru sănătatea financiară a fiecăruia dintre noi. Dar pentru a putea merge pe drumul explicat în această ierarhie a nevoilor financiare este indicată crearea unui plan bine pus la punct cu obiective generale și specifice. 

Câți dintre noi ne-am gândit la așa ceva până acum?

Cu atât mai mult, în perioadele de incertitudine, oamenii au nevoie de o planificare care țină cont de schimbarea circumstanțelor pe parcursul vieții, precum un nou loc de muncă sau cumpărarea unei locuințe. Când oamenii pășesc pe fiecare treaptă a piramidei nevoilor financiare, trebuie să recunoască modul în care tactica lor ar putea avea nevoie de o schimbare pentru a-și redefinii și a-și urmări mai bine obiectivele financiare.

Cultivarea unei puternice conștientizări a nevoilor financiare vă poate ajuta să faceți alegeri mai informate, de la achizițiile de zi cu zi, până la deciziile de investiții pe termen lung.

vezi mai mult în investments



joi, 17 septembrie 2020

Fenomenul A.C.S.Hușana

 

Celor ce nu înțeleg implicarea voluntară în fenomenul fotbalistic din jurul A.C.S. HUȘANA Huși...

De la începuturile sale, fotbalul a produs în societate un impact ce greu poate fi cuantificat, a reușit să îmbine regulile clasice ale jocului cu o gamă de valori universal acceptate de mai toate societățile lumii.

Fotbalul creat la fiecare meci exprimă, prin cei care îl practică și îl privesc, o lume  ideală, o nouă istorie.

Această nouă lume se bazează pe valori ce constituie atributele fenomenului fotbalistic cu care societatea s-a identificat, le-a urmat și redefinit în cel mai simplu și sincer mod.

Egalitatea reprezintă fundamentul, piatra de temelie pe care fotbalul s-a edificat.         Orice meci de fotbal începe de la 0-0. Iar acest lucru oferă șansa la victorie fiecăruia dintre noi, indiferent că suntem săraci sau bogați, indiferent de culoarea pielii sau religie, generând universalitatea fenomenului fotbalistic.

Dreptatea este simbolizată prin existența arbitrilor care întruchipează în lumea fotbalului ceea ce judecătorul are ca rol în viața de zi cu zi. Lumea fotbalului, precum cea reală, are de urmat anumite reguli care au ca scop formarea unei ordini menite să facă jocul ușor de înțeles și practicat de toți artizanii săi.

În lumea creată de fotbal, orice formă de încălcare a regulilor acceptate de toată lumea trebuie penalizată de către arbitrul care acționează în baza regulamentului și spiritului dreptății, deși cunoaștem ca nu se întâmplă mereu întocmai.

Munca în echipă a reprezentat un model pe care toate generațiile trecute și viitoare au fost și vor fi nevoite să îl urmeze. Nimic în această lume nu s-a putut face și nu se va face fără ca oamenii să lucreze în echipă.

   Dacă privim atent echipele care au făcut performanță în fotbal, vom vedea că munca în echipă a fost un element central.

Meritocrația, ca atribut al fotbalului, este definită ca dreptatea ce li se face celor care muncesc, înzestrați cu calități și cu abilități dobândite. Astfel fotbalul  îi recompensează pe cei mai buni cu faimă și glorie.

Indiferent de locul de proveniență, oamenii au respectat și valorificat meritul celor mai buni. Faptul că oricine poate deveni un star oferă o speranță și celor mai defavorizate locuri că pot deveni într-o zi mai luminate.

Cu deosebită încredere, dovedit chiar cu exemple recente, Hușiul, prin A.S. HUȘANA, reprezintă unul dintre aceste locuri.

Incertitudinea rezultatului final al meciului, ideea că buturuga mică răstoarnă carul mare, atrage ca un magnet publicul în cadrul fenomenului. 

  Fotbalul ne oferă suspans și energie, incertitudinea transformând plăcerea și dorința de a juca sau privi o partidă de fotbal într-o chestiune de viață sau moarte.

Apartenența 

Valorile promovate de fotbal, ca impact social, sunt puternice și evidente, putându-se vorbi aici de cultură, educație și respect. Apartenența comunității la acest set de valori se face prin alăturarea acesteia fenomenului cultural sportiv local.

  Apartenența la fenomenul fotbalistic este cuantificabil atât cantitativ, cât și calitativ.  

   Cantitatea este dată de numărul jucătorilor care îl practică, numărul suporterilor pe stadioane și de numărul celor care îl privesc.

   Calitatea este imposibil de măsurat deoarece nu există nici un instrument care să o calculeze, dar putem să o evaluăm fiecare prin filtrul emoțional personal.

Această apartenență face ca fotbalul să arate tuturor că sunt împreună reiterându-le ideea direcției comune. Iar acest aspect reprezintă fundamentul fiecărei comunități.

Datoria mea și a fiecăruia dintre noi care iubește acest oraș, cu bune și cu rele, este să vină și să susțină, chiar și doar prin prezență, fiecare proiect definitoriu al comunității.

vezi și: Elegia Hușanei, în sezon electoral...

vineri, 4 septembrie 2020

Football management (2)

   Existența și dezvoltarea unui club sau, generic spus, a unei entități sportive se bazează în mod clar pe mai mulți piloni de susținere, lipsa sau degradarea unuia dintre aceștia urmând a avea repercusiuni asupra celorlalți. Acești piloni, într-o abordare simplistă, se constituie în resursa logistică, resursa financiară și resursa umană (fiecare pilon detaliat va  face obiectul unui articol separat), lipsa unuia făcând imposibilă însăși existența clubului.
   Amintind de resursele necesare unui club de fotbal facem legătura cu capabilitatea managementului de a lua decizii pentru crearea strategiei de dezvoltare/expansiune a entității sportive. Deși am făcut referire pe scurt la aceasta în Football management (1) cu menționarea clasificării scopurilor, o definiție clară este greu de enunțat.
   Totuși, încercând una, strategia reprezintă analiza, pregătirea, planificarea, controlul și managementul activităților desfășurate pentru îndeplinirea obiectivelor propuse.
   Michael Porter, autorul celebrei cărți ”Avantajul competitiv”, afirmă că strategia definește și comunică poziția unică a companiei. De asemenea, menționează că strategia determină modul în care resursele, abilitățile și componentele companiei sunt combinate pentru a crea avantajul competitiv. 
 Deosebit de interesant, în cazul clubului sportiv ca în orice business, activitățile de analiză, pregătire și planificare (planuri de acțiune) pot deveni extrem de complexe dat fiind dinamica clubului de fotbal.
   Primul pas în definirea strategiei îl constituie analiza externă (mediul concurențial, de desfășurare a activității) și analiza internă (mediul propriu organizațional), urmat de pregătirea și planificarea resurselor/capabilităților la dispoziție pentru creșterea/întărirea punctelor slabe ce reies din cele două analize. Toate acestea conduc la ceea ce se numește avantaj competitiv
   
   Dar, să le luăm pe rând... 
   Când ne referim la analiza externă, ne gândim la cunoașterea mediului în care evoluăm sportiv. 
   Astfel trebuie observat întregul spectru de exprimare, mediul economic (stabil, în dezvoltare, în regres) care poate afecta nivelul sponsorizărilor sau politica de ticketing  și marketing, mediul social (ce categorii de suporteri are clubul) care poate afecta veniturile sau prezența la stadion (sunt orașe în România, în care fotbalul nu este sportul preferat), mediul tehnologic (noile tendințe de comunicare, marketing, training, valuation) aduce modificări structurale definitorii entității sportive prin modul în care ne raportăm la acesta, mediul politic poate aduce schimbări în evoluția clubului sportiv, multe dintre cluburi fiind susținute, mai mult sau mai puțin, financiar și logistic de către autorități locale (primărie, C.Local, Consiliu Județean) și aceasta întâmplându-se și în străinătate (ex. Franța).
De asemenea, o analiză a sectorului de entertainment în care activăm este esențială. Sportul este un produs de timp liber, de consum, care are mulți concurenți (turism, spectacole, etc.), fiind nevoie de întocmirea unui plan de re/aducere a suporterilor la stadion.

   Când ne referim la analiza internă, în mod simplu și conservator ne referim la analiza SWOT - puncte tari STRENGTHS, - puncte slabe WEAKNESS, - oportunități OPPORTUNITIES și amenințări THREATS. 
Primele două, STRENGTHS și WEAKNESS, provind din mediul intern, organizațional, asupra cărora avem control direct iar celelalte două, OPPORTUNITIES și THREATS, sunt reliefate din mediul extern.
Rolul analizei SWOT este acela de a ne ajuta să ne consolidăm punctele tari, să îmbunătățim aspectele ce țin de punctele slabe, să exploatăm oportunitățile provenite din mediu și să combatem amenințările care pun în pericol clubul sportiv. 
   Este important ca analiza să fie realizată pe domenii separate ale Football Business-ului pentru a nu pierde din vedere aspecte importante și pentru a avea o abordare structurată.


S – Puncte tariW – Puncte slabe
La ce suntem cei mai buni?
Ce aptitudini specifice are forta de munca?
Ce resurse unice detinem?
De ce resurse financiare dispunem?
Ce tehnologie folosim?
Care este gradul de optimizare al proceselor interne?
La ce suntem cei mai slabi?
Ce fel de instruire le lipseste angajatilor nostri?
Care este nivelul de atasament al angajatilor nostri?
Care e pozitia noastra financiara?
O – OportunitatiT – Amenintari
Ce schimbari ale mediului extern putem exploata?
La ce tehnologie noua am putea avea acces?
Ce piete noi ni s-ar putea deschide?
Cum s-a modificat comportamentul de consum al potentialilor clienti?
Ce ar putea face concurenta in detrimentul nostru?
Ce legislatie noua ne-ar putea lovi interesele?
Ce schimbari sociale ar putea fi o amenintare pentru noi?
Cum ne va afecta ciclicitatea economica (avant-declin)?
DomeniulPuncte tariPuncte slabe
Se refera la calitatile afacerii.
Puteti include si avantajele competitive
Cuprind componentele ale mediului intern care genereaza dezavantaje competitionale
Productie sau design serviciiCalitatea inalta a produselor
Licente, brevete, procese unice
Inovatii
Uzura echipamentelor
FinanteSurse de finantare
Controlul financiar riguros
Lipsa finantarii
MarketingBrand awareness
Pozitionare eficienta pe piata
Promovare redusa
Resurse umaneExperienta si expertiza in afaceri si in domeniile specifice
Loialitate
Fluctuatie mare
Lipsa competentelor necesare
OportunitatiAmenintari
Politici guvernamentalePrograme guvernamentale, subventii, fonduri europeneMonopol detinut de firme de stat, modificari frecvente ale legislatiei
EconomicMediu economic favorabilRecesiune, cresterea costurilor afacerii
SocialCresterea veniturilor consumatorilor, existenta personalului  calificatModificarea comportamentului de consum al clientilor, reducerea venitului, rata scazuta a natalitatii
TehnologicInovatii, ieftinirea tehnologiilor, cresterea accesului la tehnologii noiAccesul scazut la noi tehnologii, costul ridicat al acestora

Un exemplu de analiză SWOT al clubului Liverpool



                                         (va urma)



joi, 3 septembrie 2020

Elegia Hușanei, în sezon electoral...



  În Etica Nicomahică, Aristotel arată existența diferențelor de opinie despre ceea ce este cel mai bine pentru oameni. Se pune întrebarea: Care este binele? Aristotel caută binele drept binele cel mai înalt și consideră că acesta, oricare ar fi el, are trei caracteristici:
- este dezirabil în sine;
- nu este dezirabil pentru un alt lucru;
- toate celelalte lucruri sunt dezirabile pentru el.
   Am realizat o minialegație introductivă pentru a încerca să vă oferiți propriile răspunsuri privind unele apariții publice, mai mult sau mai puțin exprimate online, care pe noi ne fac să ne punem întrebarea qui prodest?
   Nu am căutat răspunsuri și nici nu o vom face! Qui prodest?
  ”Mulțimea este incapabilă de discernamânt”, dar ”toți oamenii au sădită în firea lor dorința de a cunoaște”, spune același Aristotel. 
   Prin urmare, se dovedește imperios necesară nevoia exprimării unui punct de vedere, dar care nu se dorește de la sine a fi lămuritor și general acceptat.
   Așadar, STÂND DREPT ȘI GÂNDIND DREPT, A.C.S. Hușana Huși, club de fotbal de drept privat, nu-și mai aparține sieși în totalitate. Aparține și comunității din care a renăscut! Iar tot comunitatea, prin reprezentanții săi, trebuie să o susțină mai departe, mai mult, mai dezinteresat, mai sincer.
   Smerenia este calea spre înălțare pentru că nimeni nu se poate înălța pe sine, prin urmare, lauda fiind doar o cale spre pierzare. 
   Gândind și stând drept în fața oricăror idei adiacente fenomenului fotbalistic reprezentat de Hușana, oameni buni, acta,non vorba!
   Ce a fost a trecut! Greșeli precum culoarea scaunelor de pe municipal exprimate prin vocea suporterilor noștri la vremea respectivă și multă vreme apoi, au fost asumate de cine trebuie..., sau nu! 
   Că se putea face mai mult, este adevărat! Că se putea mai puțin, la fel de adevărat! 
   Dar la fel de adevărat, promisiunile nu țin de foame! Într-o perioadă în care fenomenului sportiv i se alocă din ce în ce mai puțină atenție, este practic obstrucționat în a se desfășura, alături de antecedentele petrecute la Huși (istoric vorbind, un club de fotbal lăsat să se stingă după ce a promovat în Liga 3), ne îndeamnă să strângem rândurile pentru că ante mortem nemo beatus (înaintea morții nimeni nu e fericit). 
   Și pentru a fi cu toții fericiți și împliniți avem un sfat numit răbdare
   Peste o vreme, ne vom întâlni și vom realiza că este mai bine împreună, pentru că doar #Împreună #Reușim!

      Între a sta strâmb și a gândi drept sau a sta drept și a gândi strâmb, vom alege ÎNTOTDEAUNA varianta a treia A STA DREPT ȘI  A GÂNDI TOT DREPT!

Football management (1)

   Observ de multă vreme că managementul cluburilor de fotbal de la noi, cu puține excepții neconcludente, de la cel mai de jos nivel (Liga 5 sau Liga 4), până la cel mai ridicat (Liga 1) scoate în evidență un trecut ce are tangență cu atitudini de nabab, cel ce finanțează decide și modul de conducere a entității sportive, și mai puțin cu atitudini profesioniste de management, în care cei ce aduc banii în club angajează pe cei pregătiți de dezvoltarea unei mișcări sportive. 
   Astfel, găsim situații în care cluburile sunt conduse de foști arbitri, jucători sau parveniți ai perioadei de tranziție, numiți, mai nou, businessmen. Într-o asemenea situație, cluburile sunt conduse după ureche, intuiție, fără o viziune clară asupra viitorului.
   
   În mod normal, ca în oricare business, strategia clubului de fotbal se bazează pe definirea obiectivelor pe termen scurt (numite operative, activități curente) și cele pe termen lung (numite strategice). În lipsa acestora, orice demers spre dezvoltare este sortit eșecului, succesul venind doar din întâmplare sau noroc. 
   
   Un al doilea element necesar în management este definirea unui set de valori la care să achieseze suporterii și componenții echipei și care să constituie baza pe care se construiește clubul de fotbal. Acest set de valori ar trebui să provină din istoria și tradiția entității, acolo unde este posibil (dacă nu, ar trebui urgent edificate). Cluburile puternice au creat asociații, organizații care au dirijat impactul sportului la nivelul comunității, iar suporterii s-au constituit în grupuri (cu statut legal sau formal) pentru susținerea formațiunii sau chiar pentru a avea o voce față de calea ce trebuie abordată pentru viitorul clubului.

   Al treilea element este reprezentat de misiune (a nu se confunda cu scopul). Ea reprezintă rațiunea existențială a clubului și trebuie recunoscută și evidențiată în fiecare moment. Sunt cluburi în România constituite doar ca jucării în mâna patronilor și nu numai, la care suporterii și membrii comunităților locale nu au achiesat (din cunoștințele mele, vezi Astra Giurgiu vs Dunărea Giurgiu, Gloria Buzău vs Metalul Buzău și chiar Viitorul Constanța vs Farul Constanța). 
   Misiunea se realizează în mai multe modalități, astfel: 
- prin a face din comunitatea suporterilor o lume mai bună, plină de respect și sportivitate, prin care să sprijine diverse cazuri sociale;
- prin încercarea permanentă de a-și cunoaște fanii și dorințele acestora;
- prin a face fotbalul cel mai popular sport din comunitate/localitate (mediu);
- prin punerea în legătură a fanilor cu sponsorii, în mod permanent;
- prin ajutarea sponsorilor de a-și dezvolta brandul și business-ul;
- prin implicarea partenerilor în oferirea unei experiențe unice, calitative, spectatorilor.
   
   Al patrulea de luat în seamă și, probabil cel mai important,este viziunea, ca linie directoare pentru definirea și constituirea tuturor celor enunțate anterior. În situația în care viziunea și misiunea sunt bine definite, revenim la punctul 1, cel al obiectivelor despre care am menționat că, din punct de vedere temporal, sunt împărțite în două categorii, cele pe termen scurt și cele pe termen lung. 
   De asemenea, din punct de vedere al caracterului acestora, pot fi separate în obiective sportive și economice. Aici trebuie găsit un anumit echilibru, existând tentația de a pune accentul în mod excesiv pe cele sportive ce pot conduce la decizii economice greșite cu consecințe dezastroase (ex: aducerea de jucători peste ceea ce-și poate permite clubul din punct de vedere al costurilor de transfer și nivelului salarial, iar ratarea obiectivelor sportive poate avea consecințe negative asupra întregului club).

                                                 (va urma)