duminică, 25 octombrie 2020

Football management (financial)

 


Am observat în multe situații și discuții din spațiul public teza conform căreia cu bani mulți vei reuși să faci performanță sportivă.  Sunt uimit cum unii așa ziși manageri încercă să gândească  conduita financiară a unui club de fotbal precum propriile finanțe personale sau chiar mai rău, gândind doar că nu e vorba de banii proprii. Astfel, ca și în viața  particulară, ajung să  facă împrumuturi,  înțelegeri, care nu fac altceva decât să facă și mai dificilă sănătatea financiară a clubului.

În această privință, Daniel Martin,CEO și COO al grupului Al Jazira Sports Club, profesor în Football Bussines Master  vorbind despre domeniul finanțării cluburilor, despre money flows și cum trebuie distribuiți banii, spunea că "istoric, am văzut cluburi care au alocat 100% din venituri către plata salariilor, iar asta nu are logică".

În fotbal, deciziile adoptate la nivel de management străbat întregul sistem financiar. De la banii din transferurile jucătorilor, drepturile de televizare, până la activitatea comercială generată chiar de cluburi.

Cel mai bogat nu este cel care are mai mult, ci cel care știe să-și gestioneze mai bine capitalul.

Într-un club de fotbal, așteptările stakehoderilor externi sunt mult mai semnificative, în sensul că fanii nu apreciază cu adevărat sau apreciază extrem de puțin rezultatele financiare pozitive, un strong balance sheet, în timp ce în  viața corporatistă acestea sunt valorile prin care este exprimat succesul. Așadar în managementul cluburilor de fotbal, în special în zona financiară, trebuie să vă adaptați așteptările din cauza conflictului în ceea ce reprezintă succesul.

În ceea ce privește cea mai importantă sursă de venit în mod obișnuit există 3 principale fluxuri de venit:

- veniturile din zoua meciului (matchday revenue);

- veniturile de transmisiune (broadcasting revenue);

- veniturile comerciale (commercial revenue).

Peste toate acestea, avem veniturile din transferul jucătorilor, care pot fi o sursă importantă de venit, dar nefiind atât de predictibil, având fluctuații considerabile, nu poate fi luat în calcul ca un aport semnificativ în construirea bugetului.

Cât de semnificative sunt aceste fluxuri de venit depinde de liga/structura competițională, nivelul la care este înscris clubul.

În ceea ce privește cea mai mare parte a cheltuielilor unui club de fotbal, de departe, aceasta este reprezentată de costul salarial. Deși în  mod normal, proporția acestei cheltuieli nu ar trebui să depășească 50%, există cluburi care își construiesc bugetul pe o asemenea proporție,  dar pe parcursul sezonului nu o păstrează, văduvind alte părți ale clubului de necesarul de bani directionand alocările (ex.: marketing, invesment). Astfel, unele cluburi ajung la procent de 100% din venituri cu cheltuieli salariale,  si chiar dacă nu ating aceste niveluri, totuși rămâne principala modalitate de "scurgere de bani" din club.

În privința transferului de jucători,  am vorbit doar din punct de vedere al unui income. Privind general, transferul jucatorilor poate reprezenta și  o cheltuială,  care dacă nu este bine analizată privind durabilitatea poate reprezenta un factor destabilizator al bugetului. Aici sunt de luat în calcul câteva componente cheie: comisioane de transfer, salariile viitoare, amortizarea, câștigul sau pierderea la cedare.

În ultima perioadă, dat fiind și situația sanitară  mondială, dar și înaintea acesteia, se observă o aplatizare sau chiar o reducere a nivelului de broadcasting revenue, dar o inflație accentuată a salariilor. Veniturile din drepturile tv reprezintă în prezent cea mai importantă sursă pentru cluburi, dar cluburile din ligile inferioare sunt obligate să acopere lipsa acestei resurse prin bunăvoința sponsorilor sau aa primăriilor și consiliilor locale. Dacă privim la cea mai bogată competitie, Premier League, observăm că pe baza tradiționalistă,  s-a așezat un program marketing/ development, in care cluburile sunt conduse profesionist, în mod privat.

Provocarea actuală a cluburilor de fotbal este crearea unei sustenabilitati financiare. Conducerile cluburilor au o deosebită responsabilitate de a aloca resurse în mod cât mai eficient posibil pentru atingerea obiectivelor sportive. Dar cheia durabilitătii e dată de o buna guvernanță în cadrul clubului, combinată cu un bun plan de afaceri care nu se bazează eminamente pe succesul sportiv. Ce înseamnă asta? Înseamnă sustenabilitate pe termen mediu și lung, indiferent de obținerea sau nu a succesului sportiv.

#sustenability #financial #management 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu